Elektronik Spor (e-Spor)

Elektronik Spor (e-Spor)

Fiziksel ve zihinsel beceri isteyen e-spor için sanal ya da dijital spor diyebiliriz.Eskiden genç olsun yaşlı olsun herkesin en büyük tutkusu olan Futbol Basketbol ve benzeri sporlara ek olarak günümüzde artık eSpor çok önemli bir rol oynuyor.

Hatırlarsınız eskiden otobüstedolmuşta,en iyi furbolcu tartışması yapan gençler şimdilerde eSpor’un en gözde isimlerini tartışıyorlareSpor endistürisi 90’lardan beridir aktif olmasına rağmen ülkemizde daha yeni yeni gün yüzü görmeye başlayan bir sektör haline geldi,aslında yeni yeni demek pek doğru olmaz bundan bir kaç ay öncesinde Beşiktaş Spor Kulübü’nün de eSpor takımı kurması ile eSpor artık ülkemizde iyice gün ışığına çıkmış oldu da diyebilirim,ama size bu yazımda anlatacaklarım eSpor’un ülkemizde nasıl geliştiği değil eSpor’dan Para Kazanmak üzerine olacakGelelim eSpor’dan Para Kazanmak konusuna, öncelikle belirtmemde yarar var eSpor’dan para kazanmak dışarıdan bakıldığında kolay gibi görünebilir,şu sıralar her oyun oynayan genç kapağı eSpor sektörüne atmak için can atıyor, “Üniversiteyi ne bitireceğim, eSporcu olurum para akar” diye konuşuyorlar,
üzgünüm gençler size kötü bir haberim var o kadar kolay eSporcu olamıyorsunuz. Hemen hevesiniz kırılmasın, her iş gibi bu işi de yaparken gerçekten çaba göstermeli,
çalışmalısınız, yorulmalısınız ve fedakarlıklarda bulunmalısınız.
Teknoloji alanında yaşanan gelişmeler her alanda olduğu gibi spor alanını da etkileyerek yeni ve bazı gelişmelerin ortaya çıkmasına neden olmuştur.


Bu gelişmelerden biri de elektronik spor’dur. Elektronik spor, hem fiziksel hem de zihinsel bir takım özelliklere sahip olup, bunlar:
Sanal veya bilgisayar ortamında icra edilmesi, yeni tesis veya ekipman bakımından geleneksel sporlarla karşılaştırıldığında çok büyük finansal kaynağı gerektirmemesi, dünyanın her bölgesinde bu sporu icra edebilme olanağının bulunması, bireysel ve takım halinde oyuna açık olması, ve doğasına özgü araç gereci gerektirmesidir.
Elektronik spor, dünyanın bir ucundaki kişinin dünyanın diğer ucundaki kişilerle Internet aracılığıyla buluşup oyun oynayabileceği ya da büyük elektronik spor organizasyonları aracılığıyla dünyanın farklı yerlerinden gelen insanların buluşup, oyun oynayabilecekleri hem fiziksel hem de zihinsel çaba gerektiren bir spor olarak tanımlanabilir.

Elektronik spor kavramı 70’li ve 80’li yıllarda gençlerin beraber gittikleri ve oyun oynayarak ortak bir kültür oluşturup paylaştıkları eğlence mekânları olarak adlandırılan arcade (atari) salonlarında gelişmeye başlamıştır. Teknolojik ucuzlamanın bilgisayar oyunlarını etkilemesiyle, insanların 8 bitlik oyun konsollarını, atari salonlarını evlere ve televizyon ekranlarına taşımıştır. Gelişen oyun konsolları ile birlikte tek oyunlardan daha seçenekli oyunlara geçiş sağlanarak yeni bir döneme girilmiştir . Yeni dönem ile birlikte kişisel bilgisayarların gelişmesi birçok oyunun ortaya çıkmasını ve oyunların daha da çeşitlenmesini sağlamış ve daha çok oyun ile birlikte bilgisayarların kullanım özellikleri de arttırılmaya başlanmıştır.
Elektronik sporların geçmiş dönemlerden bugüne gelmesini sağlayan üç önemli etmen vardır. Bu üç etmen insanları tek bir çatı altında toplayarak yan yana oynanan atari salonu anlayışını bir adım ileriye taşımaktadır. Bunlar, Internetin yaygınlaşması, LAN (yerel ağ) ve Internet kafelerin ve rekabetçi oyunların ortaya çıkışı olarak sayabiliriz. Böylece insanlar atari salonlarındaki sosyalliklerini Internet kavramıyla birlikte sanal ortama taşımışlardır.


Dünyada ulusal ve uluslararası resmi ve özel birçok elektronik spor turnuvaları düzenlenmektedir. Yapılan elektronik spor turnuvaları oynanan oyunların çeşidi ve özellikle katılan grupların başarı seviyeleri doğrultusunda iki gruba ayrılmaktadır. Bunların başlıcalarını iki ana başlık olarak amatör ve profesyonel turnuvalar olarak sıralayabiliriz. Bu turnuvalar büyük ödüllü ve geniş çaplı yarışmalar ile oyuncuları elektronik spor içerisine katmış ve böylelikle de elektronik sporcu kavramının ortaya çıkmasını sağlamıştır. Elektronik sporcuların antrenman yaptıkları mecralar genel olarak bilgisayar ortamıdır. Elektronik sporcular antrenmanlarını evde veya Internet kafede yerel ağ bağlantısı kurarak (offline) ya da internete bağlanarak (online) bireysel veya takım halinde antrenmanlarını yapmaktadırlar.
Günümüzde elektronik spor kavramının önemli bir gelişme gösterdiği bilinmektedir. Ulusal ve uluslararası düzeyde resmi ve özel pek çok elektronik spor turnuvası düzenlenmekte ve elektronik sporlar ile ilgili federasyonlar oluşum sürecini tamamlamaya çalışmaktadır. Ulusal ve uluslararası katılımlı olarak gerçekleştirilen bu organizasyonlara ve organizasyonlara katılan elektronik sporculara hem bireysel ve hem de takım kategorisinde sponsorların milyon dolarlar ile ifade edilen desteği de bu spor dalının potansiyel gelişiminin bir kanıtı olarak değerlendirilebilir.
Federasyon kavramı her ne kadar ülkemiz için yeni olsa da, bu oluşum TÜDOF adı altında Gençlik ve Spor Bakanlığı’na bağlanmıştır. Kısaca, artık Türkiye’nin de bir federasyonu var ve yapılacak olan tüm çalışmalar bu federasyon altında toplanacak.
Teknoloji alanında yaşanan gelişmeler her alanda olduğu gibi spor alanını da etkileyerek yeni ve bazı gelişmelerin ortaya çıkmasına neden olmuştur.

Bu gelişmelerden biri de elektronik spor’dur. Elektronik spor, hem fiziksel hem de zihinsel bir takım özelliklere sahip olup, bunlar:
Sanal veya bilgisayar ortamında icra edilmesi, yeni tesis veya ekipman bakımından geleneksel sporlarla karşılaştırıldığında çok büyük finansal kaynağı gerektirmemesi, dünyanın her bölgesinde bu sporu icra edebilme olanağının bulunması, bireysel ve takım halinde oyuna açık olması, ve doğasına özgü araç gereci gerektirmesidir.

Elektronik spor, dünyanın bir ucundaki kişinin dünyanın diğer ucundaki kişilerle Internet aracılığıyla buluşup oyun oynayabileceği ya da büyük elektronik spor organizasyonları aracılığıyla dünyanın farklı yerlerinden gelen insanların buluşup, oyun oynayabilecekleri hem fiziksel hem de zihinsel çaba gerektiren bir spor olarak tanımlanabilir.
Elektronik spor kavramı 70’li ve 80’li yıllarda gençlerin beraber gittikleri ve oyun oynayarak ortak bir kültür oluşturup paylaştıkları eğlence mekânları olarak adlandırılan arcade (atari) salonlarında gelişmeye başlamıştır. Teknolojik ucuzlamanın bilgisayar oyunlarını etkilemesiyle, insanların 8 bitlik oyun konsollarını, atari salonlarını evlere ve televizyon ekranlarına taşımıştır. Gelişen oyun konsolları ile birlikte tek oyunlardan daha seçenekli oyunlara geçiş sağlanarak yeni bir döneme girilmiştir . Yeni dönem ile birlikte kişisel bilgisayarların gelişmesi birçok oyunun ortaya çıkmasını ve oyunların daha da çeşitlenmesini sağlamış ve daha çok oyun ile birlikte bilgisayarların kullanım özellikleri de arttırılmaya başlanmıştır.

Elektronik sporların geçmiş dönemlerden bugüne gelmesini sağlayan üç önemli etmen vardır. Bu üç etmen insanları tek bir çatı altında toplayarak yan yana oynanan atari salonu anlayışını bir adım ileriye taşımaktadır. Bunlar, Internetin yaygınlaşması, LAN (yerel ağ) ve Internet kafelerin ve rekabetçi oyunların ortaya çıkışı olarak sayabiliriz. Böylece insanlar atari salonlarındaki sosyalliklerini Internet kavramıyla birlikte sanal ortama taşımışlardır.
Dünyada ulusal ve uluslararası resmi ve özel birçok elektronik spor turnuvaları düzenlenmektedir. Yapılan elektronik spor turnuvaları oynanan oyunların çeşidi ve özellikle katılan grupların başarı seviyeleri doğrultusunda iki gruba ayrılmaktadır. Bunların başlıcalarını iki ana başlık olarak amatör ve profesyonel turnuvalar olarak sıralayabiliriz. Bu turnuvalar büyük ödüllü ve geniş çaplı yarışmalar ile oyuncuları elektronik spor içerisine katmış ve böylelikle de elektronik sporcu kavramının ortaya çıkmasını sağlamıştır. Elektronik sporcuların antrenman yaptıkları mecralar genel olarak bilgisayar ortamıdır. Elektronik sporcular antrenmanlarını evde veya Internet kafede yerel ağ bağlantısı kurarak (offline) ya da internete bağlanarak (online) bireysel veya takım halinde antrenmanlarını yapmaktadırlar.
Günümüzde elektronik spor kavramının önemli bir gelişme gösterdiği bilinmektedir. Ulusal ve uluslararası düzeyde resmi ve özel pek çok elektronik spor turnuvası düzenlenmekte ve elektronik sporlar ile ilgili federasyonlar oluşum sürecini tamamlamaya çalışmaktadır. Ulusal ve uluslararası katılımlı olarak gerçekleştirilen bu organizasyonlara ve organizasyonlara katılan elektronik sporculara hem bireysel ve hem de takım kategorisinde sponsorların milyon dolarlar ile ifade edilen desteği de bu spor dalının potansiyel gelişiminin bir kanıtı olarak değerlendirilebilir.
Federasyon kavramı her ne kadar ülkemiz için yeni olsa da, bu oluşum TÜDOF adı altında Gençlik ve Spor Bakanlığı’na bağlanmıştır. Kısaca, artık Türkiye’nin de bir federasyonu var ve yapılacak olan tüm çalışmalar bu federasyon altında toplanacak.

Yazar: Mustafa DOĞAN


0 yorum: